عوارض برنزه کردن با آفتاب و سولاریوم
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات پوستی / برنزه شدن چه خطراتی دارد؟

برنزه شدن چه خطراتی دارد؟

با آغاز فصل تابستان، علاقه افراد به ویژه خانم ها به برنزه کردن پوست بیشتر می شود. این میزان علاقه به برنزه کردن پوست در حالی است که پزشکان و متخصصان پوست همواره تأکید داشته اند که برنزه کردن بدن از طریق آفتاب گرفتن یا دستگاه سولاریوم می تواند به پوست بدن آسیب برساند. سولاریوم دستگاهی است که دارای تختی می باشد که در دیواره های آن لامپ های اشعه فرابنفش قرار دارد.

آنچه در این مطلب میخوانید

هنگام قرار گرفتن شخص درون این وسیله، درب این دستگاه که حاوی لامپ های فرابنفش است، بسته می شود و بدن درون جعبه حاوی نور فرابنفش قرار می گیرد و بدین ترتیب پوست بدن شخص پس از چند دوره تکرار برنزه شود. این اشعه موجب آسیب ژنتیکی به سلول‌های بیرونی‌ترین لایه پوست خواهد شد و پوست با تولید ملانین (رنگدانه‌ای که به پوست ما رنگ می‌دهد) که منجر به تیره شدن می‌شود، سعی در جلوگیری از آسیب می‌کند و این همان چیزی است که به عنوان برنزه کردن شناخته می‌شود.

برنزه کردن بدن با آفتاب

یکی از روش های برنزه کردن بدن، آفتاب گرفتن است. برای این منظور ابتدا نواحی مورد نظر بدن خود را به خوبی به کرم یا روغن آفتاب آغشته می نمایند و در زیر تابش نور آفتاب قرار می گیرند.

برنزه شدن چه خطراتی دارد

عوارض برنزه کردن با آفتاب

برخی از مهم ترین عوارض برنزه کردن با آفتاب به شرح زیر است:

برنزه کردن بدن با دستگاه سولاریوم

این دستگاه به دو صورت ایستاده و خوابیده وجود دارد. دیواره های دستگاه سولاریوم با لامپ های UV پوشیده شده است و نورهایی که از این لامپ ها به بدن تابیده می شود، رنگ دهی به پوست بدن را انجام می دهند. در داخل این دستگاه هواکشی تعبیه شده است که حرارت بالای دستگاه را برای افراد قابل تحمل می کند. در برخی از دستگاه های سولاریوم نیز آبپاشی قرار داده شده است تا هر چند دقیقه یک بار به بدن آب اسپری شود. برای برنزه کردن پوست با دستگاه سولاریوم، باید از کرم های مخصوص سولار استفاده کنید.

این کرم ها با ایجاد یک لایه محافظ بر روی پوست، علاوه بر جلوگیری از سوختگی و ایجاد چین و چروک پوستی ، موجب رنگ پذیری بهتر پوست می شوند. به این منظور ابتدا مقداری کرم بدن سولاریوم را به قسمت های مورد نظر بدن خود بزنید و با چشم بند مخصوص وارد دستگاه شوید. پس از روشن شدن لامپ های دستگاه، عمل برنزه کردن بدن آغاز می شود و مدت زمان استفاده از این دستگاه در هر پارت حدود ۸ الی ۱۰ دقیقه است.

عوارض برنزه کردن با سولاریوم

سرطان پوست

سرطان پوست بدترین و جدی‌ترین عارضه ناشی از برنزه کردن پوست به وسیله سولاریوم است. به گفته سازمان غذا و داروی ایالات متحده، برنزه کردن با سولاریوم خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

آسیب طولانی مدت به بینایی

استفاده از سولاریوم با ملانوم چشمی که یک سرطان چشم است، مرتبط است. عدم استفاده از عینک، خطر ابتلا به سرطان چشم را افزایش می‌دهد. اشعه ماوراء بنفش که باعث برنزه شدن پوست در تخت برنزه می‌شود همچنین می‌تواند باعث مشکلات چشمی مانند آب مروارید و فتو کونژونکتیویت شود.

پیری زودرس پوست

استفاده از سولاریوم به دلیل تخریب کلاژن پوست، می‌تواند باعث از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست و در نتیجه چین و چروک پوست ‌شود. در واقع قرار گرفتن در معرض بیش از حد اشعه ماوراء بنفش می‌تواند باعث کاهش ایمنی شود و فرد را مستعد ابتلا به بیماری‌های عفونی کند.

تحریک پوست و ایجاد حساسیت‌های پوستی

افرادی که پوست روشن دارند احتمالاً در تخت برنزه می‌سوزند. همچنین، برخی از افراد با پوست حساس ممکن است واکنش آلرژیک به اشعه ماوراء بنفش داشته باشند و راش قرمز و خارش دار را تجربه کنند. البته گفته شده است افرادی که پوست تیره‌ دارند نیز ممکن است دچار سوختگی و آسیب پوستی شوند.

کاهش ایمنی بدن

سولاریوم ایمنی بدن را کاهش می‌دهد و احتمال ابتلا به برخی بیماری‌های عفونی را افزایش می‌دهد.

آیا می دانید می توان اغلب خال های پوستی را بدون جراحی و خونریزی برداشت. برای آگاهی از نحوه برداشتن خال بدون جراحی کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، بن بست پارکینگ عمومی توحید ، مجتمع آسمان ، طبقه چهارم
تلفن : 36260819 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :حیدری [ 1402-08-11 ]
هیچوقت نباید به خاطر تغییر لطمه بزنیم به سلامت پوستمون دستگاه سولار برای من خاطره بدی گذاشت تمام بدنم سوخت و هنوز که هنوزه درگیر دارو و پماد و لوسیون بدنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ماکولار آمیلوئیدوز چیست و چگونه تشخیص داده میشود؟ماکولار آمیلوئیدوز چیست و چگونه تشخیص داده میشود؟

ماکولار آمیلوئیدوز بیماری است که است که در اثر تجمع رسوب آمیلوئید در پوست ایجاد می شود که بیشتر در ناحیه پشت، کتف، بازو، جلوی سینه و شکم و به طور وسیع در بالاتنه دیده میشود. علت بروز این بیماری مشخص نیست؛ اما جنبه ژنتیکی آن ثابت شده است. ... ادامه مطلب

کانتورینگ صورت با هایفوتراپی مزایا عوارض و مراقبتهاکانتورینگ صورت با هایفوتراپی مزایا عوارض و مراقبتها

امروزه تمایل افراد به برجسته‌ سازی فک و زاویه سازی صورت بیشتر از قبل شده است که هایفوتراپی از روش رایج جهت جوانسازی و کانتور صورت است. ... ادامه مطلب

ملاسما چیست و بهترین درمان ملاسماملاسما چیست و بهترین درمان ملاسما

ملاسما یا همان لکه‌ هایی با طیف رنگی خاکستری قهوه‌ ای بر روی صورت يکي از مشکلات رایج پوستی است. اگر این عارضه درمان نشود، لکه های ملاسما بیشتر و گسترده تر و تیره تر می شوند و باعث مشکلات زیادی در روند درمان نیز می شوند. در این بخش به راه های درمانی ملاسما اشاره کرده ایم. ... ادامه مطلب

فرم دهی لب با تزریق ژل لبفرم دهی لب با تزریق ژل لب

داشتن لب‌ های حجیم و خوش فرم به جذابیت چهره شما کمک زیادی می‌ کند. ژل های لب بر پایه‌ ی اسید هیالورونیک طی چند سال گذشته به عوامل تقویت‌ کننده و پرکننده بافت نرم تبدیل شده‌ اند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465