برای داشتن پوستی سالم و شاداب رعایت چه نکاتی لازم است؟
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات پوستی / چگونه پوستی سالم و شاداب داشته باشیم؟

چگونه پوستی سالم و شاداب داشته باشیم؟

پوست به عنوان بخش بیرونی بدن در معرض انواع تهدیدات بیرونی است و به عنوان اولین سد محافظتی بدن نیز قلمداد می شود. زیبایی پوست تأثیر بسیاری در زیبایی چهره دارد و هر کسی که پوست شاداب و سالم داشته باشد زیبا و جوان به نظر خواهد رسید. گاهی سبک نادرست زندگی، افزایش سن و عوامل ژنتیکی می‌توانند موجب از دست رفتن شادابی و طراوت پوست باشند. مراقبت از پوست و رسیدگی درست به آن تضمین کننده زیبایی و شادابی چهره شما است که می توانید با انجام یک سری از روش‌ های مراقبتی و درمانی، پوستی سالم و جوان را برای خود به ارمغان آورید.

آنچه در این مطلب میخوانید

این روش ها و مراقبت های پوستی باید به طور مستمر صورت گیرند تا نتیجه مطلوب حاصل شود، در غیر این صورت پوست شما از حالت متعادل و سالم به یک پوست ناسالم تبدیل می‌ شود. در این مطلب، روش‌های مختلف برای دستیابی به پوستی شاداب و سالم را بررسی می‌کنیم.

عوامل مخرب پوست

علائم پوست شاداب و سالم

  1. رنگ یکنواخت پوست
  2. بافت صاف پوست
  3. رطوبت و هیدراته بودن پوست
  4. استحکام پوست
  5. عدم وجود چین و چروک های پوستی
مراقبت از پوست

راهکارهای مؤثر بر پوست سالم و شاداب

استراحت و خواب کافی

به گفته متخصصان پوست کم خوابی یا بدخوابی دشمن سلامت پوست و سیستم ایمنی بدن است. خواب ناکافی ضمن خسته نشان دادن چهره افراد ، باعث پف زیر چشم و به مرور شلی پوست و در نتیجه آن ایجاد چین چروک روی سطح آن خواهد بود. اطمینان حاصل کنید در طول شبانه روز 8 ساعت خواب کافی و آرام دارید و بهتر است حتی المقدور شب ها زود خوابیده و صبح زود بیدار شوید.

دقت در انتخاب لوازم آرایشی

همیشه با شناخت نوع پوست خود بهترین مواد آرایشی با درجه کیفی بالا را انتخاب کرده و در هنگام اتمام تاریخ مصرف آنها حتما آنها را دور ریخته و دیگر استفاده نکنید، به دلیل اینکه ممکن است پس از تاریخ مشخص شده، در نتیجه تغییرات شیمیایی آثار مخربی بر روی پوست شما به جای گذارد.

پاکسازی و لایه برداری پوست

سعی کنید حداقل چهار بار در سال پاکسازی پوست را انجام داده تا ضمن شفاف شدن پوست ، سلول های مرده و لایه های خشک را از پوست خود جدا کنید. این کار علاوه بر مزایای که به آن اشاره شد باعث ترمیم پوست و ایجاد حالت سفتی پوست می شود.

دوری از اشعه خورشید

یکی از مضرترین آسیب های خارجی برای پوست اشعه های خورشید بوده که باعث خشکی ، ایجاد لک ، تیرگی و افتادگی پوست می شود. از این رو توصیه می شود بدون ضد آفتاب به هیچ وجه به طور مستقیم با این اشعه رو به رو نشوید؛ چراکه کرم ضد آفتاب می تواند سرعت پیری پوست را کاهش دهد و البته می تواند به پیشگیری از سرطان پوست هم کمک کند.

تغذیه مناسب

تغذیه مناسب و داشتن یک رژیم غذایی خوب و کامل کمک شایانی در شاداب نگه داشتن پوست می کند، به این دلیل که سلول های پوستی برای ادامه حیات خود نیازمند انواع ویتامین ها بوده و هیچ قرص یا دارویی به اندازه غذاها ، میوه جات و سبزی ها نمی توانند آنها را تأمین کنند.

پرهیز از خود درمانی

اگر با مشکل پوستی رو به رو شدید و یا قصد انجام درمانی برای جوانسازی و زیبایی پوست خود را دارید، قبل از اقدام به مصرف هر دارویی یا انتخاب روش درمانی ، با پزشک متخصص پوست و زیبایی مشورت کنید چرا که آنها با توجه به مشکل شما ، سن شما ، نوع پوست و انتظاری که از درمان دارید ، روش صحیح را انتخاب می کنند.

ورزش و تحرک

برای سلامتی پوست و بدن خود از ورزش کردن غافل نشوید؛ چراکه تحرک بدنی ضمن دفع سموم بدن باعث کاهش استرس و فشارهای فکری روزانه گردیده و کاهش استرس به همراه آرامش درونی تأثیر بسیار چشمگیری بر روی سلامت پوست شما داشته که متخصصان همواره توصیه می کنند. افزون بر این پس از حرکات ورزشی دوش بگیرید تا سموم دفع شده از بدن توسط روزنه های پوستی پاک شود ، در غیر این صورت این سموم خود بصورت لایه ای مخرب بر روی پوست شما باقی می مانند.

اصلاح صحیح موهای زائد

برای اصلاح موهای زائد صورت و بدن خود از لیزر موهای زائد استفاده کنید؛ چرا که این روش در مقابل روش های سنتی مانند استفاده از تیغ ژیلت ، موم و اپیلاسیون بی خطر ترین بوده و حالت تهاجمی برای پوست شما ندارد.

پرهیز از استعمال دخانیات

سیگار کشیدن یکی از عوامل بالا بردن سرعت پیری پوست است، به این دلیل که سیگار کشیدن منظم با باریک کردن رگهای خونی در زیر پوست و کاهش جریان خون در پوست و آسیب به فیبرهای کلاژن و الاستین ، باعث ایجاد چین و چروک در زیر پوست و کاهش خاصیت ارتجاعی پوست می گردد. همچنین سیگار کشیدن با کاهش اکسیژن رسانی و مواد مغذی به سلولهای پوست همراه است که در نتیجه پوست را رنگ پریده نشان می دهد. حتی می تواند مدت زمان ترمیم زخم های پوست را افزایش دهد و از طرفی تحقیقات نشان داده که سیگار کشیدن باعث بدتر شدن بیماری های پوستی همچون پسوزیاریس می گردد.

انجام روتین پوست

برای داشتن پوستی شاداب ، از روتین پوست بدن و صورت استفاده کنید و در صورتیکه پوست شما چرب ، خشک ، معمولی ، حساس یا مختلط باشد ، از محصولات مراقبت پوستی استفاده کنید که ترکیباتی متناسب با پوستتان دارد. همچنین قابل ذکر است که در هنگام شستن پوست صورت خود را به آرامی و بدون هر گونه فشار بشویید و از آب ولرم استفاده کنید و پاک کننده ملایم را به آرامی و با حرکات دایره ای با نوک انگشت روی پوست صورت بمالید و در نهایت برای خشک کردن پوست صورت هم از حوله نرم و تمیز استفاده کنید.

مدیریت استرس

مدیریت استرس و کاهش اضطراب می تواند به داشتن پوستی شاداب کمک کند. قابل توجه است که برخی بیماری های پوستی نظیر پسوزیاریس و درماتیت آتوپیک یا اگزما در افرادی که بیشترین استرس را دارند برای اولین بار ظاهر می گردد و حتی استرس می تواند باعث افزایش و شعله ور شدن بسیاری از بیماری های دیگر پوستی همچون آکنه پوستی و روزاسه نیز شود. از آنجایی که استرس کنترل نشده به افزایش هورمون کورتیزول یا استرس در بدن منجر می گردد ، در نتیجه پوست حساس ، کم آب ، خشک و پوسته پوسته می شود.
اکنون که با انواع روش های خانگی جوانسازی پوست صورت آشنا شدید، بهتر است با روش‌های کلینیکال نیز آشنا شوید:

اندولیفت

اندولیفت یک روش جوانسازی پوست است که توسط لیزر انجام می‌شود و جزء روش‌های کم‌تهاجمی با هدف لیفتینگ یا بالابردن اجزای صورت است.

هایفوتراپی

هایفوتراپی در کنار روش های خانگی جوانسازی پوست صورت تأثیر بی‌نظیری دارد. در این روش، پزشک با دستگاه هایفو با استفاده از امواج متمرکز فراصوت اقدام به جوانسازی پوست می‌کند. در این روش لایه‌های زیرین پوست مورد اصابت امواج قرار گرفته و انرژی‌درمانی می‌شوند.

لیزر CO2 فرکشنال

لیزر CO2 فرکشنال باعث می‌شود تا تمام زخم‌ ها و آثار جوش‌ های صورت در سریع ‌ترین زمان ممکن برطرف شوند. این لیزر باعث می‌شود تا رنگ پوست بهبود یابد و چین و چروک صورت از بین برود.

آر اف فرکشنال

یکی دیگر از روش‌های کم‌تهاجمی کلینیکال که در کنار روش های خانگی جوانسازی پوست صورت مناسب است، استفاده از امواج آر اف فرکشنال می‌باشد. در این روش پزشک با این کار کلاژن‌های پوست را تحریک کرده و به شادابی پوست کمک می‌کند.

کربوکسی‌ تراپی

در درمان به واسطه‌ی کربوکسی تراپی، تزریق دی اکسید کربن با رعایت دقیق محاسبات علمی، فشار، سرعت و حجم تزریق انجام می‌شود. بعد از تزریق دی‌اکسید کربن، سیستم خونرسانی بدن، تلاش برای دفع این گاز می‌نماید که این تلاش سبب می‌شود گردش خون در ناحیه‌ی موردنظر افزایش یافته و در نتیجه می‌تواند سبب شاداب‌تر شدن پوست شود.

تزریق چربی

روش تزریق چربی جزء روش‌های کم‌تهاجمی بوده و پزشک با تزریق چربی‌های خاص به جوانسازی پوست و رفع چین و چروک صورت کمک می‌کند.

تزریق ژل

تزریق ژل باعث می‌شود تا فیلرها، پرکننده‌ها و حجم‌دهنده‌های پوستی وارد بافت صورت شوند و آن را شاداب و جوان کنند. این کار همچنین باعث می‌شود تا چین و چروک‌های پوست از بین بروند.

بوتاکس

تزریق بوتاکس یک روش نسبتا کم‌تهاجمی بوده و با تزریق آن به پوست، عضلات صورت فلج شده و باعث از بین رفتن خطوط پوستی می‌شود. این روش یکی از متداول‌ترین روش‌های جوانسازی پوست بوده و برای تمام سنین مناسب می‌باشد.

لیفت صورت با نخ

در این روش، پزشک به کمک نخ‌های بخیه موقتی یا جذبی اقدام به لیفت پوست می‌کند. در این روش هیچ نیازی به تیغ جراحی نبوده و به صورت سرپایی انجام می‌شود.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، بن بست پارکینگ عمومی توحید ، مجتمع آسمان ، طبقه چهارم
تلفن : 36260819 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :شیوا طاهری [ 1402-08-11 ]
من برای سفت شدن پوستم از اندولیفت استفاده کردم و خیلی هم رضایت داشتم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تزریق فیلر خط اخم چه کاربرد و مزایایی دارد؟تزریق فیلر خط اخم چه کاربرد و مزایایی دارد؟

خط اخم به فرو رفتگی هایی گفته می شود که بر روی پیشانی و در میان دو ابروی شما تشکیل می شوند. تزریق فیلر یکی از بهترین و موثرترین راه ها برای رفع خطوط اخم است که امروزه بسیار مورد استقبال واقع شده است. معمولا از فیلر اسید هیالورونیک برای این رفع خط اخم استفاده می‌ شود. ... ادامه مطلب

درمان جوش های سر سیاه با میکرودرم ابریژندرمان جوش های سر سیاه با میکرودرم ابریژن

روشهای متعددی برای رفع مشکلات پوستی از جمله جوش های سر سیاه ارائه شده است. یکی از غیرتهاجمی ترین و مقرون به صرفه‌ترین این روش ها میکرودرم می باشد. میکرودرم روشی است که طی آن، لایه شاخی و خارجی سطح پوست تراشیده شده و با ایجاد مکشی خاص، باعث از بین رفتن جوش های سرسیاه بینی میشود. ... ادامه مطلب

ژل آبرسان تزریقی چیست و چه کاربردی دارد؟ژل آبرسان تزریقی چیست و چه کاربردی دارد؟

آبرسانی پوست یا هیدراتاسیون به معنای افزایش محتوای آب پوست است. اسید هیالورونیک ماده ای طبیعی است که در بدن ما تولید می شود و در پوست، مفاصل و سایر با ... ادامه مطلب

بهترین نوع لیزر برای جوانسازی پوست صورتبهترین نوع لیزر برای جوانسازی پوست صورت

جوانسازی پوست صورت با لیزر از روش هایی بسیار اثر بخش برای جوانسازی پوست صورت به شمار می رود. لیزر جوانسازی پوست، روش مناسبی است، به دلیل اینکه ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465