دکتر فاطمه عندلیب

متخصص پوست و مو

کک مک

کک مک به صورت نقاط گرد کوچک به رنگ قهوه ای روشن بر روی پوست صورت دیده می شود . معمولا این ضایعات در فصل بهار و تابستان به علت تماس مداوم با آفتاب پر رنگ می شوند و در فصل پاییز و زمستان به علت کاهش شدت آفتاب کم رنگ تر می شوند. البته تماس با دستگاههای سولاریوم ( برنز کننده ) نیز کک مک را افزایش می دهد.

کک مک اغلب جنبه ارثی دارد و در افراد با پوست روشن بیشتر دیده می شود . اگرکک مک به صورت ارثی در خانواده شماوجود دارد حتماهر سه ساعت یکبار ضد آفتاب بزنید . کک مک هیچ ارتباطی با بیماری کبدی ندارد و انجام آزمایشات و سونوگرافی کبد در بیماران مبتلا به کک مک، به هیچ وجه توصیه نمی شود.

روشهای درمانی مختلفی برای کک و مک وجود دارد البته ماندگاری اثرات درمانی ، مستلزم حفاظت کامل پوست در برابر آفتاب است.درغیراین صورت بعدازدرمان مجددا ضایعات عود می کند . فصول پاییز وزمستان به علت کاهش شدت آفتاب بهترین زمان درمان کک مک می باشند . اصل و اساس درمان کک مک ، مصرف ضد آفتاب است بیمار بایستی همزمان با هر روش درمانی ونیزبعداز آن از یک ضد آفتاب خوب استفاده کند.

روشهای درمان کک و مک را می توان به دو دسته تقسیم کرد :

دارویی غیر دارویی

درمانهای دارویی
شامل استفاده از داروهای ضد لک است که به صورت داروهای روز و شب توسط متخصص پوست تجویز می شوند. این داروها معمولا حاوی هیدروکنیون و ترتنیوئین می باشند.

درمانهای غیردارویی
یکی ازاین روشهاپیلینگ نقطه ای ضایعات با محلول TCA می باشد ، که بایستی توسط متخصص پوست انجام شود.
لیزر کیوسوئیچ
یکی دیگر ازروشهای درمانی می باشد که به طور موثر و مطمئنی باعث از بین رفتن کک مک می شود.

آدرس مطب : 1

صفحه اصلیمطالب و مقالاتسوالات پزشکیپیامهای کاربرانگالریخدمات مطبآدرس مطبسایتهای دیگر