برای برفک دهان به چه دکتری مراجعه کنیم | داروی درمان برفک دهان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ضایعات پوستی / علل و راههای درمان سریع برفک دهان نوزاد و بزرگسالان

علل و راههای درمان سریع برفک دهان نوزاد و بزرگسالان

هنگامی که عفونت قارچی در دهان یا بر روی زبان شما پدیدار می ‌شود، یک وضعیت شناخته شده به نام برفک دهان ایجاد می ‌شود که به عنوان کاندیدیازیس دهان، کاندیدیای دهانی حلقی یا برفک تنها نیز شناخته می‌ شود. در واقع، قارچ کاندیدیا آلبیکنز مسئول ایجاد برفک دهان می ‌باشد. این قارچ به صورت طبیعی در دهان به مقدار بسیار کمی حضور دارد؛ اما رشد غیر طبیعی آن منجر به بروز بیماری می‌ شود. برفک دهان به خصوص در نوزادان و کودکان به عنوان یک مشکل متداول شناخته می ‌شود. این بیماری معمولاً با برجستگی‌ های سفید رنگ روی زبان یا در نواحی داخل گونه‌ ها همراه استکه با اقدام به درمان اولیه می ‌توان جلوی رشد قارچ‌ ها را گرفت. برفک دهان به عنوان یک عفونت خفیف شناخته می ‌شود و به ندرت عوارض جدی ایجاد می‌ کند. با این حال برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، ممکن است خطرناک باشد.

برفک دهان چیست؟

برفک دهان، نوعی بیماری قارچی در دهان است. به طور کلی وقتی این نوع قارچ به صورت کنترل نشده‌ای رشد می‌کند، می‌تواند عفونت دهانی ایجاد کند. همچنین این بیماری در نوزادان و کودکان نیز دیده می‌شود. عفونت موجب برجستگی‌های سفید رنگ بر روی زبان یا قسمت داخل گونه‌ها می‌شود، که رشد قارچ‌ها با اولین درمان متوقف می‌شود. در نظر داشته باشید برفک دهان یک عفونت خفیف است و به ندرت عوارض ایجاد می‌کند با این وجود برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند می‌تواند خطر ساز باشد.

علت برفک دهان

عوامل متعددی می توانند در ایجاد برفک دهان نقش داشته باشند، از جمله:

علل و راههای درمان برفک دهان کودکان و بزرگسالان

علائم برفک دهان

این علائم در دسته علائم دهانی قرار می گیرند که مشاهده آنها خبر از ابتلا به برفک دهانی دارد. جدا از این موارد ممکن است عفونت به سایر نقاط بدن هم انتقال پیدا کند و در نقاط دیگر نیز علائم خود را نشان دهد. مثلاً در موارد نادر مری افراد تحت تأثیر برفک دهانی قرار گرفته اند.

راه های درمان برفک دهان

هرکدام از درمان‌های دارویی زیر می‌تواند برای درمان برفک دهان استفاده شود:

درمان برفک دهان در طب سنتی

در طب سنتی نیز روش‌های مؤثری برای درمان عفونت قارچی دهان وجود دارد که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر است:

طول درمان برفک دهان در بزرگسالان و کودکان چقدر است؟

با درمان به موقع، برفک در عرض ۴ تا ۵ روز از بین می‌رود.

درمان خانگی برفک دهان بزرگسالان

در حالی که برفک دهان می تواند ناراحت کننده باشد، چندین درمان طبیعی وجود دارد که می تواند به مدیریت علائم در کنار داروهای ضد قارچ معمولی کمک کند. در اینجا به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم:

درمان خانگی برفک دهان نوزادان

در صورت عدم درمان تا چه مدت باقی می‌ماند؟

برفک دهان در صورت عدم درمان ممکن است تا هشت هفته یا بیشتر نیز باقی بماند.

چه زمانی باید به پزشک برای درمان برفک دهان مراجعه کرد؟

اگر متوجه لکه‌هایی سفید رنگ یا زرد رنگ که مربوط به برفک هستند روی زبان شدید، می‌توانید به پزشک مراجعه کنید.

برای درمان برفک دهان به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای درمان و بهبودی سریع بیماری‌های دهان و دندان، به پزشک عمومی، دکتر عفونی و متخصص پوست مراجعه کنید.