درمان فوری میخچه پا | بهترین متخصص بیماری های پوستی در اصفهان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری های پوستی / میخچه چیست و چگونه درمان میشود؟

میخچه چیست و چگونه درمان میشود؟

پوست یکی از حساس ترین ارگان های بدن است که عکس العمل های متفاوتی مانند تورم، قرمزی، تاول و...نسبت به کوچکترین فشار وارد شده به این منطقه نشان می دهد. یکی از واکنش هایی که به علت فشار بیش از حد در یک قسمت مانند کف پا ایجاد می شود میخچه پا است که نوعی ضایعه پوستی و واکنش طبیعی بدن برای حفاظت از خود است. میخچه یکی از مشکلات شایع پوستی است که به دلایل گوناگون، در نواحی مختلف دست و پا ظاهر می شود. با این حال می توان گفت که این مشکل عمدتاً در ناحیه پا به وجود می آید و دلیل اصلی آن نیز اصطکاک مکرر، مالش، تحریک و یا فشار بر روی پوست است. میخچه پا یک عارضه کوچک اما آزار دهنده است و همانطور که با مراقبت و رسیدگی می‌تواند به خوبی درمان شود، عدم رسیدگی به آن هم به شدت مخرب است و مشکلات بزرگی را به وجود می آورد.

آنچه در این مطلب میخوانید

میخچه چیست؟

این زائده نوعی پینه است که از پوست مرده ساخته شده‌است. میخچه به انگلیسی Corn نامیده می‌شود. میخچه‌ها معمولاً روی سطوح صاف و بدون موی بدن به ویژه در بالای انگشتان پا یا در کناره‌های انگشتان پا شکل می‌گیرند. میخچه‌ها معمولا ًکوچک و مدور هستند و دارای یک هسته با حاشیه مشخص که قوام هسته‌ی آن می‌تواند از نرم تا سخت متغیر باشد. میخچه‌های سفت و سخت، کوچک بوده و در مناطق ضخیم پوست یا مناطق دارای پینه و یا در نواحی استخوانی پا دیده می‌شود. میخچه‌های نرم، سفید رنگ و دارای بافت لاستیک مانند و ارتجاعی هستند. آنها معمولاً بین انگشتان پا و در مناطقی از پوست مرطوب و عرق کرده رخ می‌دهد.

علت میخچه

فشار و اصطکاک ناشی از اعمال تکراری، باعث بروز و رشد میخچه‌ها می‌شود. برخی از این منابع فشار و اصطکاک عبارت‌اند از:
پوشیدن کفش‌های تنگ و پاشنه بلند نامناسب
پوشیدن کفش‌های گشادی که پای شما در آن می‌لغزد.
خودداری از پوشیدن جوراب باعث ایجاد اصطکاک بین پا و کفش می‌شود.
پوشیدن صندل به مدت طولانی هم می‌تواند باعث ایجاد میخچه شود.

علت و درمان میخچه دست و پا

عدم درمان قوس کف پا

افزایش وزن و حاملگی
دویدن زیاد و مکرر
ساعات طولانی سرپا ایستادن
پوشیدن جوراب‌های نامناسب
بالا بودن سن که میتواند باعث کاهش چربی میان بافت‌ ها، پوکی استخوان و ناهنجاری های استخوانی ناشی از آن شود.
برهنه راه‌رفتن روی سطوح بدون فرش یا کف‌ پوش

علائم میخچه

انواع میخچه

بیشترین ناحیه‌ای که درگیر میخچه می‌شود، پا است. میخچه ممکن است در قسمت نوک انگشتان، بین انگشت‌ها یا در کف پا ایجاد شود. در ناحیه‌ای که میخچه به وجود آمده‌است، پوست ضخیم شده و دردناک می‌شود.

میخچه کف پا

میخچه کف پا معمولاً کوچک و گرد است. این زائده‌ها بیشتر در قسمت بالایی یا کناره انگشتان پا ایجاد می‌شوند. میخچه پا چندین نوع مختلف دارد که عبارتند از:

میخچه دست

میخچه بیماری شایعی است که بیشتر بین انگشتان پا و کف پا ایجاد می‌شود؛ اما گاهی ممکن است روی دستان خود نیز این زائده‌ها را مشاهده کنید. روی پوست دست همانند پا به دلیل اصطکاک و ساییدگی طولانی‌مدت می‌تواند میخچه ایجاد شود. به‌عنوان‌مثال افرادی مانند کارگران ساختمان، باغبان، مکانیک، نوازندگان گیتار و ورزشکاران که از دست خود زیاد استفاده می‌کنند، ممکن است دچار میخچه دست شوند.

تشخیص میخچه

پزشک متخصص معمولاً می‌تواند میخچه‌های پا را با پرسش در مورد سبک زندگی شما و نگاه کردن به پاها و کفش‌های شما تشخیص دهد. آنها ممکن است بخواهند اشعه ایکس را انجام دهند اگر مشکوک باشند که ممکن است مشکل اساسی در استخوان وجود داشته باشد که باعث ایجاد میخچه روی پاهای شما می‌شود. گاهی اوقات، اگر توده قابل توجهی در پا وجود داشته باشد، ممکن است بیوپسی انجام دهند.

پیشگیری از میخچه

درمان پزشکی میخچه

زمانی که میزان حضور میخچه‌ها روی پوست پایتان طولانی شد، باید درمان‌های تخصصی را از سر بگیرید. متخصصان پوست برای حذف میخچه‌ها از روی پوست ممکن است از روش‌های زیر استفاده کنند:

درمان خانگی میخچه


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، بن بست پارکینگ عمومی توحید ، مجتمع آسمان ، طبقه چهارم
تلفن : 36260819 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465