جوانسازی پوست با سه روش هایفو آر اف و لیزر | دکتر فاطمه عندلیب در اصفهان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / هایفوتراپی / روشهای ترکیبی لیفت و جوانسازی پوست

روشهای ترکیبی لیفت و جوانسازی پوست

یکی از اتفاقاتی که نمی توان مانع آن شد، پیری پوست می باشد؛ که البته فرآیندی طبیعی بوده که با افزایش سن رخ می دهد. با توجه به این نکته که بعد از 30 سالگی پوست توانایی تولید کلاژن را به تدریج از دست می دهد؛ این سیر طبیعی در سنین بالاتر همراه با عوامل خارجی مانند اشعه نور خورشید، آلودگی هوا، سیگار کشیدن و... باعث از بین رفتن خاصیت ارتجاعی و قوام پوست شده که این امر منجر به ظهورعلائم رایج پیری مثل افتادگی پوست و چین و چروک می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

در حال حاضر درمان های ایمن و موثری برای دستیابی به پوستی جوان، سفت و شاداب وجود دارد قبل از بررسی بهترین و موثر ترین روش های جوانسازی پوست باید با ساختار و لایه های پوست آشنا شویم.

پوست از سه لایه اپی درم، درم و هیپودرم تشکیل شده که اپی درم همان لایه ای است که روی سطح بدن دیده می شود، درم لایه میانی پوست است که سلول های تولید کننده اپی درم و برخی گیرنده های حسی در این قسمت قرار دارند و هیپودرم، قسمت زیرین پوست است که از بافت همبندی و چربی تشکیل شده و پوست را به عضلات زیرین متصل می کند. روند افزایش سن بر روی تمامی این قسمت ها تاثیر می گذارد. در ادامه روشهای هایفوتراپی ، آر اف فرکشنال و لیزر فرکشنال را که هر کدام بر یک لایه پوست تاثیرگذار هستند را معرفی می نماییم.

هایفوتراپی چیست؟

هایفوتراپی یا اولتراسوند متمرکز یکی از جدید ترین روش های جوانسازی پوست می باشد که با توجه به غیر تهاجمی بودن آن با استفاده از انرژی فراصوت به لایه های عمیق پوست(هیپودرم) نفوذ می کند که باعث گرم شدن و آسیب سلولی می شود که این آسیب در واقع سلول ها را تحریک به کلاژن سازی می کند و خطرناک نیست. این فرکانس آسیبی به لایه های فوقانی پوست نمی رساند بلکه تاثیر آن روی بافت خاصی در لایه های زیرین پوست می باشد. به همین صورت پوستی که شل شده است، سفت و کشیده شده و مجدداً قوام خود را باز می‌ یابد.
هایفو تراپی به صورت یک جلسه در سال انجام می شود.

مراقبت های بعد از هایفوتراپی

آر اف فرکشنال چیست؟

آر اف فرکشنال Fractional Radiofrequency یک روش غیر تهاجمی و درمانی زیبایی می باشد که از انرژی رادیویی و گرمایی کنترل شده برای جوانسازی و سفت شدن پوست استفاده می شود. در این روش امواج رادیویی ایمن از طریق مجموعه‌ای از میکروسوزن‌ها یا الکترودها به لایه ی میانی پوست(درم) نفوذ می کند و باعث تحریک کلاژن سازی و در نتیجه بازسازی وجوانسازی پوست می شود. آر اف فرکشنال علاوه بر جوانسازی پوست به از بین بردن جای زخم و اسکار و برطرف کردن منافذ باز پوست نیز کمک می کند.
روند درمانی آر اف فرکشنال به این صورت است که 3 جلسه و با فاصله ی 20 روز یک بار انجام می شود.

مراقبت های بعد از آر اف فرکشنال

  1. 3 روز پس از آر اف از پوست در برابر نور آفتاب محافظت نمایید
  2. به مدت ۲۴ ساعت از مصرف هر گونه مواد آرایشی بر روی پوست صورت خود اجتناب نمایید.
  3. به مدت ۲۴ ساعت از رفتن به حمام، استخر، جکوزی و سونا خودداری نمایند.
  4. عدم استفاده از مواد شوینده‌ قوی و شستشوی ملایم پوست پس‌ از درمان.
  5. عدم استفاده از دخانیات و الکل و رسیدگی به پوست مطابق با تجویز پزشک.
جوانسازی ترکیبی پوست

لیزر فرکشنال

لیزر فرکشنال یکی دیگر از روش های جوانسازی و زیبایی است که با حداقل تخریب می تواند با نتایج چشمگیری همراه باشد. در این روش از دستگاهی برای ارسال پرتو لیزر تقسیم شده به هزاران ناحیه درمانی میکروسکوپی استفاده می‌کند که بخشی از پوست را در یک زمان هدف قرار می‌دهند و به این صورت است که با هدف قرار دادن لایه اپیدرم، پرتوهای تکفام لیزر را با طول موج های مشخص به این لایه می فرستد که باعث کلاژن سازی در لایه ای از داخل پوست به نامدرم می شود. به بیانی ساده تر می توان گفت با لیزر فرکشنال در سطح پوست لایه برداری انجام می شود و لایه نازکی از سطح پوست که سلول های مرده هستند با حداقل آسیب از بین می روند.
لیزر فرکشنال به طور چشمگیری بافت پوست را بهبود می‌بخشد، و باعث بهبود زخم های آکنه ، مشکلات رنگدانه ای مانند ملاسما و ... می شود.
و فقط در چند جلسه درمانی و بدون نیاز به دوره استراحت پس از درمان و فقط با مراقبت 3 الی 4 روزه در برابر انواع نورها مانند نور آفتاب و کامپیوتر، در نهایت منجر به جوانسازی می شود.

مراقبت های بعد از لیزر فرکشنال

  1. از کمپرس یخ در محل لیزر استفاده کنید.
  2. از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید خودداری کنید.
  3. از کرم ضد آفتاب مناسب استفاده کنید.
  4. کرم‌ها و مواد آرایشی حاوی مواد فعال مانند رتینوئیدها موجب ایجاد تحریک، حساسیت و التهاب پوست می‌شوند و روند درمان را با مشکل روبرو خواهند کرد.
  5. آب زیادی بنوشید تا به فرایند ترمیم پوست خود کمک کنید.

همانطور که گفته شد هر کدام از سه روش معرفی شده روی یکی از لایه های پوست اثر می گذارد وبه پیشنهاد دکترعندلیب بهتر است این سه روش(پک جوانسازی) همزمان باهم انجام شوند تا نتیجه حداکثری در جوانسازی داشته باشید. به این صورت که می توانید ابتدا هایفو و به مدت یک هفته بعد از انجام آن، آر اف را شروع کنید و در نهایت انجام لیزر فرکشنال می باشد.

تفاوت هایفو با آر اف

با توجه به اینکه هایفو و آر اف هدف یکسانی دارند اما بین این دو روش تفاوت زیادی وجود دارد. اولین تفاوت هایفو و آر اف در فناوری‌های مورد استفاده آن‌ها برای گرم کردن بافت ‌های عمیق پوست است. هایفو از انرژی فراصوت دقیق ‌تر و شدیدتری نسبت به آر اف استفاده می‌کند. همچنین هایفو می ‌تواند به عمق بیشتری نسبت به امواج آر اف نفوذ کند. در استفاده از آر اف فرکشنال، علاوه جوانسازی پوست به از بین بردن جای زخم و اسکار و برطرف کردن منافذ باز پوست و به طور کلی افزایش کیفیت پوست کمک می کند.
از دیگر تفاوت‌های هایفو و آر اف می‌توانیم به تعداد جلسات مورد نیاز هرکدام اشاره کنیم. هایفوتراپی معمولا تنها به یک جلسه درمان نیاز دارد؛ درصورتی که برای جوانسازی با آر اف ممکن است به چند جلسه درمانی نیاز داشته باشید. مشاهده نتایج این دو روش نیز با هم متفاوت است، روش هایفو دو تا سه ماه بعد نتایج نمایان می شود ولی در روش آر اف پس از 2 هفته تغییرات مشخص می شود.
آخرین تفاوت هایفوتراپی و آر اف فرکشنال در میزان ماندگاری نتیجه ی آنها می باشد. ماندگاری روش هایفوتراپی حدود یک تا دو سال است، در صورتی که ماندگاری آر اف فرکشنال، حدود یک سال می باشد.

ترتیب انجام روشها در لیفت و جوانسازی پوست به صورت ترکیبی

در ارتباط با اینکه کدام روش باید زودتر انجام شود باید متذکر شویم؛ ترتیب خاصی برای استفاده از متدهای مذکور وجود ندارد ولی متخصصان پوست توصیه می کنند؛ به دلیل اینکه پروسه جوانسازی لایه هیپودرم با هایفو و تاثیر این روش بر روی پوست بعد از گذشت 3 ماه از درمان دیده می شود؛ ابتدا هایفو انجام شود. سپس 3 جلسه آر اف و در نهایت لیزر فرکشنال.

نکته پایانی

ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که هریک از این روشها (هایفو، آر اف و لیزر فرکشنال) روی یکی از لایه‌های پوست اثرگذار هستند. به همین دلیل، برای جوانسازی هر سه لایه پوست نیاز به هر سه روش است و هیچکدام نمی توانند جایگزین دیگری باشند. ضمن اینکه با توجه به روند شکسته شدن کلاژن تقریبا از 30 سالگی به بعد تولید کلاژن کاهش می یابد و این پروسه تا آخر عمر ادامه داشته و متوقف نخواهد شد. به همین دلیل روشهای جوانسازی با دستگاه باید سالیانه تکرار شوند تا پوست به صورت مستمر وارد فاز کلاژن سازی شود.

شما می توانید برای برداشتن خال بدون جراحی و خونریزی به کلینیک دکتر فاطمه عندلیب در اصفهان مراجعه نمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، بن بست پارکینگ عمومی توحید ، مجتمع آسمان ، طبقه چهارم
تلفن : 36260819 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
روش های درمان و رفع خطوط استاتیک صورتروش های درمان و رفع خطوط استاتیک صورت

جهت درمان چین و چروک های پوستی، روش های مختلفی وجود دارد که بسیاری از آ‌نها از جمله راهکارهای جوانسازی پوست هستند. ... ادامه مطلب

مراقبتهای پس از تزریق ژل لب برای ماندگاری بیشترمراقبتهای پس از تزریق ژل لب برای ماندگاری بیشتر

بهترین و مؤثرترین راه برای اصلاح فرم لب، تزریق ژل لب است‌. ژل های لب بر پایه‌ی اسید هیالورونیک طی چند سال گذشته به عوامل تقویت‌ کننده و پرکننده بافت نرم تبدیل شده‌ اند.در تزریق ژل حاشیه لب برجسته و حجم داده می شود و بدین ترتیب است که به زیبایی صورت از طریق تزریق ژل لب افزوده می شود. ... ادامه مطلب

تبخال تناسلی چیست و چگونه درمان می شود؟تبخال تناسلی چیست و چگونه درمان می شود؟

تبخال یک عفونت ویروسی است که به صورت زخم اولیه موضعی با تمایل به بهبودی و عود مجدد موضعی تظاهر می کند.عامل عفونی آن هرپس سیمپلکس نوع ۱ و ۲ می باشد . هر دو نوع این ویروسها می توانند آلودگی مجاری تناسلی یا مخاط دهان را باعث گردند . ... ادامه مطلب

روشهای رفع چروک پیشانیروشهای رفع چروک پیشانی

اگر ایجاد یک روتین مراقبت از پوست خود با ترکیبات ضد پیری، درمان‌ های خانگی و آرایش‌ های صورت کارساز نبود و مهم‌ تر از همه، اگر واقعاً می‌ خواهید به خطوط ظریف خود پایان دهید وقت آن رسیده که توجه خود را به دارو های تزریقی معطوف کنید. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465